Bokron terem a vitamin

A málna, ribizli, köszméte, szeder és áfonya mindegyikének gyógyerőt tulajdonítanak a modern kutatások. Szerencse, hogy finomak is.

RIBISZKE

A ribiszke fürtvirágzata helyén érő bogyóit szinte minden magyar kertben szívesen fogyasztják. A bárhol megtermő, 1 méteres bokron piros, fehér és fekete ribiszke is teremhet. Német nevét (Johannisbeeren) Keresztelő Jánosról kapta, akinek születésnapján (június 24-én) kezdődött az aratási időszak: ekkor érik a ribiszke is.

Ribizli

A feketeribiszke tartalmazza a legtöbb C-vitamint, 100 gramm gyümölcsben 180 milligramm van. 40 apró bogyó már fedezi egy felnőtt ember napi szükségletét!

MÁLNA

A bogyósnak mondott málna (és szeder) termése valójában apró bogyókból álló, csonthéjas terméscsoport. Június elején érnek a korai málnafajták.

Málna

A legfrissebb kutatások szerint a bogyókban gazdagon megtalálható polifenolok segítenek a napfény hatására kialakuló ráncok és más bőrelváltozások megelőzésében.


KÖSZMÉTE

A köszméte július elejétől érő, enyhén szőrös bogyói 7% cukrot tartalmaznak, lényegesen többet, mint amennyit a legtöbbünk (ismerve a savas bogyókat) gondolná. A 100 gramm köszmétegyümölcsben található 40 kilokalória azonban senkit sem tarthat vissza a fogyasztásától.

Köszméte

A magas pektintartalma miatt kiválóan lehet belőle lekvárt főzni, és a köszméte más gyümölcs lekvárjának sűrítésére felhasználható.

SZEDER

A nyárutón érő szeder botanikailag rendkívül összetett faj, hatalmas rokonsággal. Antioxidánsokban gazdag gyümölcsei a hazai erdőkben is megtalálhatók. Csersavakban gazdag és magas C-vitamin tartalmú. Süteményekhez, lekvár és szörp készítéséhez kiváló.

Szeder

ÁFONYA

Magyarország nyugati határvidékén júliusban az erdőben is szedhető áfonya, és a hazánktól északra fekvő európai országokban vadon gyűjthető gyümölcs. Gazdag vörös és kék antociánokban, amelyek elsősorban a bogyó héjában koncentrálódnak. Az antociánokról laboratóriumi kísérletek során beigazolódott, hogy enyhítik a gyulladásos bélbetegségek tüneteit. Enzimgátló hatása van, és újabban a Parkinson-kór és általában a depresszió kezelésére is alkalmazhatónak vélik. Patkánykísérleteken már bizonyították, hogy az áfonya fogyasztása javítja az emlékezetet.

Áfonya

TIPP: Mindig mossuk meg alaposan a bogyós gyümölcsöket fogyasztás előtt. A gyűjtőket talán megnyugtatja, hogy az erdőkben található gyümölcsök csak a legritkább esetben fertőzöttek galandféreggel. Aki az apró kockázatot is el szeretné kerülni, forrázza le a gyűjtött bogyókat.